Home > Promotie > Zes lessen uit de Digimeter 2025

Zes lessen uit de Digimeter 2025

In maart verschenen de resultaten van de nieuwe Digimeter, een grootschalige jaarlijkse bevraging waarin wordt gepeild naar het mediagebruik van Vlamingen in de breedste zin van het woord. Ook sociale media worden hierin onder loep genomen. Wat kunnen die cijfers ons leren over communicatie en promotie? We zetten enkele conclusies op een rij.

1. Sociale media blijven op zelfde niveau zitten.

Het gebruik van sociale netwerken daagt slechts licht. Facebook gaat van 69% maandelijkse gebruikers aan 67%, en Instagram blijft op 49% maandelijkse gebruikers. Sociale media zijn dus lang nog niet passé.

2. Zowel jong als oud gebruikt sociale media.

Hoewel niet iedereen sociale media evenveel gebruikt, zit er niet zoveel verschil op. Waar 93% van de 18- tot 44-jarigen dagelijks een Meta-app (Facebook, Instagram, Messenger …) gebruikt, is dit bij 55- tot 44-jarigen 84%. En ook van de 65- tot 74-jarigen gebruikt een kwart dagelijks een Meta-app. Via sociale media kan je dus nog steeds een groot publiek bereiken.

3. Bijna 9 op de 10 Vlamingen gebruikt maandelijks WhatsApp.

Maar liefst 88% van de Vlamingen gebruikt minstens 1 keer per maand WhatsApp. Bovendien is WhatsApp – in tegenstelling tot ‘echte’ sociale netwerken – niet onderhevig aan algoritmes. Als extra communicatiemiddel naar jullie leden toe kan WhatsApp dus mogelijk interessant zijn.

4. Facebook is het populairst bij 25-44-jarigen.

Van de 25- tot 44-jarigen gebruikt bijna 60% dagelijks en 75% wekelijks Facebook. Bij de jongere Vlamingen is dat slechts 38% en 60%, en ook bij wie ouder dan 45 is, ligt dit percentage heel wat lager. Op Facebook kan je met andere woorden dus een interessant, voor jullie misschien nieuw publiek aanboren: jongeren die net op eigen benen staan, en ouders van kinderen en jongeren.

5. Instagram wint (nog steeds) terrein bij jongeren.

Jongeren onder de 25 bereik je dan weer best via Instagram, want zij ze de enige groep waarbij het gebruik van Instagram nog steeds groeit: 83% gebruikt het dagelijks – een stijging van 7% tegenover een jaar eerder – en 89% wekelijks, een stijging van 4%.

6. Sociale media zetten aan tot kopen en beleven.

Maar liefst 62% van de 18- tot 24-jarigen en 62% van bij de 25- tot 34-jarigen laat zich soms door sociale media overhalen om een product aan te kopen, een sterke stijging. En jullie verkopen niets, dat klopt, maar ook geeft 55% van de 18- tot 24-jarigen aan het gevoel te hebben dat ze zonder sociale media veel nieuwtjes en evenementen zouden missen. Ook bij 25- tot 34-jarigen ligt dit nog op 45%. Facebook-evenementen zijn dus nog steeds interessant om je activiteit bekend te maken.

Meer artikels zoals dit