Je winkelmand is momenteel leeg
Starten met Instagram

Wellicht heb je wel al eens van Instagram gehoord, het meer visueel gerichte broertje van Facebook. Net als Facebook biedt Instagram je de mogelijkheid om in contact te treden met je volgers. Waar je website eenrichtingsverkeer is (jij geeft info die mensen kunnen lezen), zorgen socialemediakanalen voor tweerichtingsverkeer. Het grote verschil met Facebook: beeld is belangrijker bij Instagram, tekst wordt dat minder.
Waarom als Raakpunt met Instagram starten?
Instagram stelt je in staat een nieuw en ander publiek te bereiken: volgens het laatste Digimeter-onderzoek gebruikt 84% van de 16- tot 24-jarigen minstens één keer per week Instagram. Bij 25- tot 34-jarigen is dit 69%, en ook meer dan de helft van de 35- tot 44-jarigen gebruikt het platform minstens wekelijks. Met andere woorden: wil je als Raakpunt een nieuw publiek en jongeren gezinnen bereiken, dan loont het zeker om in te zetten op Instagram.
Bovendien biedt het je – meer dan andere kanalen – de mogelijkheid om je Raakpunt letterlijk in beeld te brengen. Met toffe foto’s van jullie activiteiten en bredere werking (voorbereidingen, promotie …) ziet wie jullie nog niet kent meteen wat jullie te bieden hebben. Het is met andere woorden een soort etalage van jullie Raakpunt.
Hoe ga je ermee aan de slag?
- Surf naar www.instagram.be of download de app op je smartphone. Zowel om Instagram-berichten te bekijken als om er te maken, kan je beide opties gebruiken.
- Registreer je met een emailadres en kies een wachtwoord. (Tip: het handigst is om een Raakpunt-mailadres aan te maken, bijvoorbeeld raakeremzichegem@gmail.com. Dan kan je het account gewoon doorgeven; als dit aan een persoonlijk mailadres verbonden is, is dat iets moeilijker.)
- Kies je gebruikersnaam, bijvoorbeeld raakeremzichegem.
- Stel een profielfoto in die duidelijk maakt wie jullie zijn. Dit kan bijvoorbeeld het logo van je Raakpunt zijn. Zorg ervoor dat de foto mooi binnen de cirkel past, m.a.w. dat ze volledig zichtbaar is.
- Schrijf een korte bio waarin je je Raakpunt voorstelt. Denk hierbij zeker aan de vijf w’s: wie zijn jullie, wat doen jullie, waar (en wanneer) zijn jullie actief, waarom organiseren jullie activiteiten. Wees volledig, maar ook bondig.
- Geef een link op. Dit kan een Facebookpagina of website zijn. Tip zorg dat er op deze pagina of website ook echt info te vinden is, én dat de pagina leeft. Een website waar al drie jaar geen nieuw bericht meer op verschenen is, daar hebben mensen weinig aan … Voorlopig kan je op Instagram maar één link plaatsen, en ook op de linken in je Instagram-berichten kunnen mensen niet doorklikken. Je kan dit eventueel omzeilen door vanaf Instagram te linken naar een extra pagina waarop meerdere links staan. Die kan je aanmaken via bijvoorbeeld https://linktr.ee.
Extra: zakelijk vs. privéprofiel. Kies je als Raakpunt best voor een zakelijk of een privéprofiel? De verschillen tussen beiden zijn klein, maar bij een zakelijk profiel kan je statistieken over je pagina raadplegen, een handig extraatje.
Hoe content plaatsen?
- Tik op de knop.
- Selecteer een of meerdere foto’s. Is zijn de foto(‘s) niet vierkant, versleep de foto dan in het vak om te selecteren welk deel van de foto zichtbaar zal zijn. Heb je meerdere foto’s? Met de pijltjes op de foto kan je naar de volgende of vorige foto gaan. an alle foto’s het juiste deel geselecteerd. Klik dan op volgende.
- Als je wil kan je nu een filter toevoegen aan je foto. Wanneer je op eentje klikt, zie je meteen welk resultaat dit geeft. Met ‘aanpassingen’ kan je handmatig enkele instellingen, zoals helderheid, contrast en vervaging, aanpassen. Uiteraard hoef je geen filters of aanpassingen te gebruiken. Klik als je klaar bent op ‘volgende’.
- Schrijf een korte tekst waarin je wat info geeft over de foto. Bijvoorbeeld “Meer dan 100 kinderen kwamen mee kunstwerkjes bouwen met Lego. Een succes!” of “Het springkasteel staat al recht … Bijna klaar voor onze gezinsnamiddag!” Besteed hierbij aandacht aan …
- Je ‘tone of voice’. Met andere woorden: zorg ervoor dat je berichtjes qua stijl consistent zijn. Gebruik je ‘u’ of je’? Hoe schrijf je de naam van je Raakpunt? En gebruik je emoji’s of niet? Tip: spreek zoveel mogelijk vanuit de ‘wij’- en ‘ons’-vorm; je brengt immers een boodschap vanop een pagina die de naam van je Raakpunt al draagt; je hoeft die in je bijschriften dus niet te vermelden.
- Hashtags. Binnen Instagram kunnen mensen nog steeds zoeken op hashtags. Zet er dus ook bij jullie berichten zeker enkele. Probeer ze algemeen te houden. In de posts hierboven zou je bijvoorbeeld #lego, #samenbouwen, #spelen, #gezin, #samenwerken en #familieplezier kunnen gebruiken.
- Eventueel kan je ook nog een locatie toevoegen, of organisaties en mensen taggen in je bericht. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij een samenwerking.
Tip: je kan op Instagram je berichten niet aanpassen! Staat er een foutje in, dan rest er geen andere mogelijkheid dan je bericht te verwijderen en opnieuw te posten. Dubbelcheck je bericht dus voor je op ‘Delen’ klikt.
Wat kan je allemaal posten?
Nieuwe mensen zijn uiteraard vooral geïnteresseerd in wat je Raakpunt organiseert, foto’s van activiteiten dus! Maar ook wat achter de schermen gebeurt, kan leuk om te gebruiken zijn: de inkopen voor een kookavond, het inrichten van de zaal voor het Sint-feest, het ophangen van de pijlen voor een wandeling, affiches ophangen, Raak Magazine bussen … Er gebeurt veel in je Raakpunt, en alles is een mogelijk fotomoment! (Tip: focus op de activiteiten die nieuwe mensen kunnen bereiken, zoals gezinsactiviteiten, infoavonden of wandelingen.)
Daarnaast kan je Instagram natuurlijk ook gebruiken als promokanaal, om eens een foto uit de oude doos te delen of iemand in de kijker te zetten.
Vergeet vooral niet dat Instagram een visueel medium is, dus zorg voor kwalitatieve foto’s! Misschien zijn er wel leden die eens wat foto’s willen maken op een activiteit? Of vraag onze gratis workshop ‘Foto’s maken met je smartphone’ aan. Thematische beelden (bv. voor Pasen, de aankondiging van een infoavond … ) kan je vinden op heel wat gratis websites, zoals Unsplash of Pexels.
Hoe vaak moet je posten? 2 à 3 keer per week is voldoende; probeer deze posts te spreiden in de tijd.
Volgers verzamelen
- Vermeld je Instagram (met een link of ‘@ + je gebruikersnaam) op al je communicatie: flyers, affiches, je eigen magazine, een folder, uitnodigingen …
- Volg zelf mensen en organisaties, zodat zij je (kunnen) terug volgen.
- Gebruik brede hashtags, en tag mensen en plaatsen waar mogelijk.
- Heb geduld; volgers komen meestal mondjesmaat.
Succes!