Home > Promotie > 10 tips voor een goed persbericht

10 tips voor een goed persbericht

  1. Werk goed op tijd, zeker als het om aankondigingen gaat. Planningen worden immers vaak, zeker bij week- of maandbladen, een tijdje op voorhand gemaakt. Kranten geef je op die manier de kans om je activiteit te publiceren wanneer het hen uitkomt.
  2. Per persbericht behandel je één onderwerp. Mix geen drie boodschappen in je bericht.
  3. Maak je persbericht ‘oprolbaar’. Dat wil zeggen dat alle belangrijke info (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe) in de eerste alinea te vinden is. In alles wat volgt, wordt extra toelichting gegeven, maar die kan worden ‘weggeknipt’ als dat nodig is (het stukje dat jij schrijft zal immers vaak langer zijn dan de ruimte die journalisten hebben).
  4. Een persbericht bestaat uit feiten. Het is geen reclamebericht, maar bevat ‘nieuws’. Het is dus geen dankbetuiging aan alle mensen die hebben meegeholpen, en het overstijgt het anekdotische niveau. Wat het wel goed doet in een verslag, zijn cijfers. Aantal deelnemers, de opbrengst van een benefiet …
  5. Een persbericht is kort en bondig, maar ook wervend en persoonlijk. Een quote van de voorzitter, de burgemeester, een deelnemer, de spreker … maakt je tekst menselijker (en dus aantrekkelijker).
  6. Laat je tekst kritisch nalezen op schrijffouten, maar ook naar inhoud toe. Vraag dit bij voorkeur aan iemand die niet veel van het onderwerp afweet en niet te nauw bij je Raakpunt betrokken is.
  7. Plaats je tekst in je mail zelf, wees zuinig met bijlagen. Als je bijlagen gebruikt, benoem ze dan duidelijk en logisch.
  8. Stel beeldmateriaal beschikbaar. Zorg voor aantrekkelijke foto’s, van voldoende kwaliteit. Om te vermijden dat je ze als bijlage moet verzenden (zie punt 7) kan je bijvoorbeeld Google Photos of WeTransfer gebruiken.
  9. Vermeld contactgegevens, en zorg dat er op gestuurde mails en telefoontjes (snel) reactie komt.
  10. Als je je bericht naar meerdere personen verstuurt, gebruik dan de BCC-methode.

Meer artikels zoals dit